Svetlo sveta uzreli ekologické bicykle, ktoré dokážu pohlcovať smog a čistia okolitý vzduch
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Svetlo sveta uzreli ekologické bicykle, ktoré dokážu pohlcovať smog a čistia okolitý vzduch

Aj napriek snahe podporovať kúpu elektromobilov a zakazovať autá na benzín, sa nedarí mestá odľahčiť od smogu tak, ako by si všetci predstavovali. Riešením sú možno bicykle a ešte lepším také, ktoré vzduch aktívne čistia.

Bicykle majú čistiť vzduch vďaka špeciálnym filtrom. — Foto: Studio Roosegaarde

PEKING 27. augusta - V niektorých krajinách ako Holandsko či Dánsko sa bicyklovej kultúre mimoriadne darí, ľudia štvorkolesové tátoše veľmi radi vymieňajú za tie, ktoré majú kolesá len dve. No keďže veda a technika idú stále dopredu, bolo len otázkou času, kedy niekto vymyslí spôsob, ako aj prepravovanie sa medzi jednotlivými miestami využiť na maximum a tak, aby sa tým niečo urobilo pre životné prostredie.

Filter na riadidlách

Výsledkom sú bicykle, ktoré po špeciálnej úprave fungujú ako filtre znečisteného vzduchu, a to počas toho, ako ľudia na nich jazdia.

Bicykle pomocou filtra na riadidlách absorbujú špinavý vzduch, vyčistia ho a potom vyfukujú tak, aby ho zachytil cyklista pri dýchaní. Do prostredia sa teda dostáva čistý vzduch, od ktorého filter oddelí pevné častice.

Výnimočnú technológiu predstavila holandská firma Studio Roosegaarde. Ako napísal portál Inhabitat, ráta sa najmä s jej využitím v Číne, ktorá je známa extrémnym zamorením ovzdušia. Podľa štúdia je tento koncept v súlade s rastúcim záujmom programu zdieľania bicyklov v Pekingu.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: wikimedia

O požičiavanie si bicyklov tak záujem je, no len samotné zvýšenie počtu ľudí, ktorí autá vymenia za bicykel, v boji proti znečisťovaniu ovzdušia nestačí. Nápad čistiacich filtrov na riadidlách preto núka kreatívne riešenie problému.

A keďže v Číne je dosť ľudí, ktorí sa prepravujú na bicykloch, no zároveň tam majú značné problémy so smogom, teraz sa môže ukázať, či takýto nápad bude fungovať. Najprv v Pekingu, potom aj v ďalších mestách.

Projekt je zatiaľ v prvej fáze a má sa stať prostriedkom ako zbaviť mestá smogu, a to „vytváraním čistého vzduchu pomocou šliapania“, tvrdí štúdio.

Dotácie pre Slovákov

Na Slovensku sa síce viac ľudí prepravuje autami ako pomocou bicyklov, no aj tu sú snahy riešiť problémy so znečisteným ovzduším. Šokujúce výjavy z miest ponorených do smogu ako z Číny síce u nás nenájdete, no to neznamená, že si Slováci nezaslúžia vzduch, ktorý je čo najmenej znečistený.

V hlavnom meste napríklad funguje program zdieľania bicyklov, ale aj áut.

Prečítajte si tiež: Bratislavčania si budú môcť požičiavať bicykle skoro zadarmo. Môže za to unikátny nápad

Už nejaký čas môžete priamo v centre vidieť parkovať elektromobily, ktoré si môžete požičať. Eliminujete tak používanie vlastného auta, za volant sadnete len vtedy, keď to naozaj budete potrebovať, a len do auta, ktoré je šetrné k životnému prostrediu. Je to vďaka projektu up! city, ktorý umožňuje prenajať si elektromobily aj elektrobicykle. Cena prenájmu auta sa začína od 25 eur, za túto sumu ho môžete využívať pol dňa. Bicykel sa dá prenajať už od 10 eur.

Foto: upcity.sk

Aj samotný štát chce podporiť používanie elektromobilov, a to dotáciou na ich kúpu. Podpora kúpy sa začala ešte v novembri minulého roka a bude trvať do konca roka 2017 alebo do vyčerpania finančných prostriedkov. Ako informuje ministerstvo hospodárstva, podmienkou na vyplatenie prostriedkov naň je registrácia vozidla do 31. decembra 2017. „Podporu môže žiadať občan, podnikateľský subjekt, ale aj mestá a obce. Teda ľubovoľná osoba zapísaná v registrácii vozidla ako jeho vlastník,“ dodáva rezort.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: TASR

Príspevok sa týka len kúpy nového vozidla, nie ojazdeného a vyplatený bude v troch splátkach. „Pri podpore 5 000 eur pre BEV (čisto elektrické vozidlo, len s elektrickým pohonom dobíjateľným z elektrickej siete) získa vlastník nového elektromobilu po pristúpení na podmienky udelenia príspevku a registrácii vozidla bezodkladne 2 000 eur. Druhých 1 500 eur dostane nasledujúci mesiac po uplynutí prvého roku registrácie na Slovensku a  zvyšných 1 500 eur nasledujúci mesiac po druhom roku registrácie na Slovensku,“ tvrdí ministerstvo. Pri kúpe hybridu získa vlastník dotáciu 3-tisíc eur, ktorá bude rozdelená na tri čiastky po tisíc eur.

Kým ministerstvo hospodárstva rieši elektromobily, rezort hospodárstva sa zasadzuje o takzvané nízko emisné zóny či zavádza prísnejšie pravidlá a efektívnejšiu kontrolu znečisťovateľov, prezradil nám hovorca Tomáš Ferenčák. Okrem toho sa organizácia envirorezortu Slovenská agentúra životného prostredia pripravuje na ďalší ročník kampane Európsky týždeň mobility. Cieľom je primäť verejnosť k tomu, aby namiesto áut využívala skôr verejnú dopravu, chodenie pešo či jazdu na bicykli.

Už ste čítali?

Slovenka Erika: Rakovina mi viac dala, ako vzala. Musela som…

Mladej Slovenke diagnostikovali rakovinu, liečbu však vníma ako veľké…

Hrobár Ľubor: Vyťali stromy a z citorínov robia kolotočiarske…

Počas rokov práce zažil všeličo, od opitého farára, cez splašené…

Slovenku vyhlásili za jednu zo 100 najvplyvnejších žien vo Švajčiarsku.…

Preraziť v zahraničí nie je jednoduché. Rodáčke z Nitry sa to však…

Prvá Slovenka nominovaná na juniorskú Nobelovu cenu: Nikde v…

Mladá Slovenka získala nomináciu na prestížne ocenenie. Podarilo…